Introduction

On 16 July 1954 the United States Army’s Far Eastern Command (FEC)
contacted the Australian Embassy in Tokyo. FEC had been concerned
for some time about the journalistic activities of Wilfred Burchett and
his British colleague, Alan Winnington, who had proved troublesome
during the recent Korean War. From behind the communist lines they
had criticised the American negotiators during the Kaesong and
Panmunjom peace talks, reported on the mistreatment of communist
prisoners of war on Koje Island, and accused the US Air Force (USAF)
of conducting bacteriological warfare raids over North Korea and
China. According to FEC, the journalists had recently arrived in Indo-
China. Fearing that they would again prove troublesome, FEC
requested permission from the Menzies Government to declassify a
US military intelligence report on Burchett and Winnington’s activities
in Korea.!

The report alleged that the journalists had been ‘official
spokesmen’ for the North Korean and Chinese governments, and
‘given aid and comfort to the enemy’. Furthermore, they had concocted
the bacteriological warfare story, and forcibly extracted confessions
from captured American airmen to legitimate it. Attached to the report
were statements from four recently repatriated airmen who had
recanted their confessions on returning to the US.? As the Australian



Embassy in Tokyo explained to the Department of External Affairs in
Canberra, FEC was ‘anxious’ to use the airmen’s statements ‘in
broadcasting pamphlets and other propaganda aimed at discrediting
these two men’3 The Menzies Government, on the recommendation
of the Australian Security Intelligence Organization (ASIO), had no
objections. The Government had investigated the possibility of
prosecuting Burchett for treason, but was frustrated by insufficient
evidence. A ‘smear’ campaign discrediting the journalist was its
only recourse. This involved painting Burchett as a communist
propagandist and ‘traitor, and maintaining the possibility of
prosecution in order to deter him from returning.* As a consequence,
the myth of Burchett the traitor was born.

Prior to the Korean War, Burchett had been a distinguished war
correspondent with the London Daily Express. He had covered the
Sino-Japanese War, the British rout in Burma, the US Fleet’s campaign
in the Pacific, and was the first correspondent into Hiroshima
after the dropping of the atomic bomb. But with the onset of the Cold
War, Burchett grew critical of US policy in Europe and Asia, and
saw a rosier future in Eastern Europe’s Soviet-brokered ‘People’s
Democracies’. Resigning from the Express, he became an independ-
ently radical journalist, covering stories on the communist side of the
ideological divide. For his efforts, the Menzies Government stripped
him of his Australian passport in 1955 and his children were denied
Australian citizenship.

But Burchett was a journalist whose stories could not be ignored.
He had established invaluable contacts within the communist world,
which made him a sought-after figure by both Western correspond-
ents and diplomats. This was particularly apparent during the Vietnam
War, where his coverage from Hanoi and behind the National
Liberation Front’s (NLF) lines saw him become arguably the war’s
most influential journalist. During this period, Burchett supped at the
tables of Ho Chi Minh, Chou En-lai and Kim Il Sung; breakfasted with
Kissinger in the bowels of the White House, and shook hands with
Nixon during the latter’s ground-breaking trip to China. As this book
reveals, Burchett also worked with US and British diplomats in an
attempt to secure the release of US prisoners of war in North Vietnam.
At the height of his career during the late 1960s, his contacts were not
only the envy of his colleagues, but also perhaps of several lesser

2 From Traveller to Traitor



Liberal prime ministers. He was certainly one of the world’s most
influential Australians. Though he was allowed to settle in France and
visit Britain and the US periodically, he was repeatedly denied an
Australian passport and entry into his own country by successive
Liberal governments. In December 1972, the newly elected Whitlam
Labor Government returned Burchett’s Australian passport. The deci-
sion angered those on the right who considered Burchett a traitor for
his alleged activities in Korea and Vietnam, but Whitlam realised that
Burchett had no charge to answer.

Still the attacks on Burchett’s reputation continued. Drawing on
the 1969 testimony of a Soviet defector to the US, Yuri Krotkov, before
the US Senate Sub-committee on Internal Security, the right alleged
that Burchett was a KGB agent. Despite being a minnow in espionage
circles, Krotkov’s testimonywas tabled in the Senate by the Democratic
Labor Party (DLP) senator, Vince Gair, where it fell under the
protection of parliamentary privilege. In 1971, the testimony formed
the basis of an attack on Burchett in the DLP organ, Focus. Burchett
subsequently sued Focus’ publisher and Gair’s senate colleague, Jack
Kane, for defamation. Though the court found that Burchett had been
defamed, it ruled that the article was subject to parliamentary
privilege. Costs were awarded against Burchett, financially exiling
him from Australia.

The trial had provided Burchett with the opportunity to confront
his critics and bury the traitorous myth. But the right used the decision
to further foster the belief that Burchett had lost the case, thereby
substantiating that he was a traitor after all. With his exile from
Australia, and no further wars of note to bolster his flagging reputation,
the traitorous myth, though contested, has largely prevailed. This was
evident on Burchett’s death in September 1983, as writers in Australia’s
mainstream dailies grappled over his problematic legacy. John Moses
in The Australian suggested that Burchett was acknowledged by some
as ‘a gregarious, knowledgeable and—even—erudite man, while
others demonised him as a ‘traitor.” He had died, Moses added, with
‘the enigmatic nature of his character and personality unsolved’? Bill
Hitchings in the Melbourne Herald, which had not been an admirer
of Burchett’s work, pondered whether the latter’s life was ‘myth or
fact.” None the wiser, he concluded, it ‘was certainly bizarre.”® Even
those who said they knew and liked Burchett had their doubts. The

Introduction 3



Melbourne Sun’s Tom Prior was a first-class foot-in-the-door news-
scrapper. He had first met Burchett in New Caledonia in 1971, when
the latter was attempting to re-enter Australia without a passport
after an absence of 20 years. They were an odd couple: Prior the
staunch DLP supporter, and Burchett the infamous communist
sympathiser and traitor. But they became friends, and every Christmas
until Burchett’s death exchanged season’s greetings. Prior remembered
Burchett as ‘a cultivated, civilised man who taught me most of the
little I know about Asian peoples.’ He added, ‘I liked him and I'm sorry
he’s dead.” But he tempered his remarks with the suggestion that
Burchett possibly was a traitor ‘by the standards of the day.”

For Burchett’s enemies on the right, such obituaries were limp
responses to a contemptible life. Thus, the traitorous Burchett had to
be stridently reinforced to offset any moves by the journalist’s
supporters to redeem his reputation. It was inevitable that his life
would become conjectural after his death, damned or praised
according to the political shade of the writer or commentator.
Snippets from his life would be used, often abused and sometimes
lost amidst clamour from the left and right to push their respective
ideological barrows. The polemicists set about writing their Burchetts
to support the topic of the day; whether it be the Cambodian genocide,
the re-writings of the Korean and Vietnam wars, or the debate over
ASIO’s relevance. He was to become known only within this parameter
of jousting ‘truths’, obscuring the other Burchetts contained in his
works, and in the voluminous literature of the various bureaucracies
employed to plot his movements and chronicle his thoughts.

The debate over Burchett’s legacy began in earnest in the early
1980s with the publication of Robert O’'Neill's Australia in the Korean
War, 1950-1953. Tt was the official history, and defended the UN and US
line that the war was a defence against communist aggression. O’Neill
assigned Brigadier Phillip Greville to write a chapter on the ordeals of
Australian prisoners of war. Greville had been a prisoner in Korea, and
so seemed a sound choice. But he had also testified on Jack Kane’s
behalf at the 1974 defamation trial. Not surprisingly, Greville used the
official history to portray Burchett as a traitor who had tried to sway
Australian and American prisoners from their allegiances to the UN.®

The historian Gavan McCormack was generally unimpressed by
O’Neill's work. It had ignored the revisionist story of the war as told in

4 From Traveller to Traitor



I. E Stone’s Hidden History, Burchett and Winnington’s books and
reports, and the more recent histories of Jon Halliday and Bruce
Cummings. McCormack countered with his own revisionist version,
Cold War Hot War, drawn in part from Burchett’s reportage. In the
August 1984 edition of Australian Society, McCormack dubbed
Burchett ‘an Australian Dreyfus’, challenged the prevailing right-wing
myths about his alleged KGB connections, while defending his
reportage of the Korean War. According to McCormack, Burchett

. was a journalist inspired by an uncommon passion
[who] ... was almost alone in seeing the War primarily from
the viewpoint and suffering of the Korean people rather
than that ... of the great powers or his own or any other
governments.

Provocatively, McCormack declared Burchett was ‘one of the
great journalists of our time and an outstanding Australian’.’ The
claim drew a clamorous response from the right-wing monthly,
Quadrant.

Originating as one of the CIA-sponsored Congress for Cultural
Freedom’s publishing armoury, Quadrant was pro-American and a
trenchant critic of Burchett’s work. In August 1967, it had published
Denis Warner’s scathing piece, ‘Who is Wilfred Burchett?, which
detailed—amongst other crimes—Burchett’s alleged treacheries in
Korea. More recently, Quadrant had carried Jack Kane’s deceitful
account of how he had unmasked Burchett as ‘a Communist operative
... under KGB direction and control’.’® But Quadrant’s most carping
Burchett critic was Frank Knopfelmacher. A post-war Eastern
European émigré, he abhorred Soviet totalitarianism and Burchett’s
defence of it.!! On Burchett’s death, Knopfelmacher had suggested
that a crown prosecution should have followed the Kane trial. But
Knopfelmacher, like Kane, failed to mention that the jury had found
the Focus article defamatory.'> As with most of the Quadrant school’s
treatment of Burchett, Knopfelmacher’s treatment was afflicted by
selective memory.

Robert Manne was a former student of Knopfelmacher at the
University of Melbourne. Though Manne has since distinguished
himself as a critic of neoliberalism, he was once numbered amongst

Introduction 5



the country’s foremost Cold War warriors. He considered that the
1917 Bolshevik Revolution and the rise of German fascism were not
dissimilar events. Both had left Manne ‘suspicious ... of all dreams for
the reconstruction ofhuman society on the basis oflogically explicated
first principles.”> Manne felt that Australia’s intellectual resolve to
withstand totalitarianism had been weakened by the Vietnam War, as
left-wing academics, like McCormack, ‘doctored’ history to justify
‘neo-Stalinist’ interpretations.!* Manne held that ‘liberal anti-
communism ... [was] so completely defeated in western universities
and intellectual circles that one could no longer hope that arguments
couched in its language would be listened to seriously.”"* Vigilantly, he
pressed the anti-communist line and campaigned for a strong security
network to counter leftist subversion. ASIO was Manne’s bastion, and
its former Director-General, Charles Spry, one of his heroes. He later
praised Spry’s dedication to the fight against communists and Soviet
infiltrators. He was ‘an Australian patriot of the old school’, Manne
declared.’® As this book reveals, in the mid-1950s Spry had
unsuccessfully pursued Burchett in the hope of securing a prosecution
for treason. Manne’s loyalty to Spry’s memory invariably clouded his
depiction of Burchett.

In 1985, ASIO’s files on Burchett’s Korean War activities were
released under the 30 years’ rule. Manne narrowly interpreted the
papers, along with Burchett’s letters to his family housed at the State
Library of Victoria, to refute McCormack’s assertions and tarnish the
journalist’s reputation once and for all. Manne’s Burchett was a vulgar
Stalinist who was an apologist for the Soviet Union’s occupation of
Eastern Europe. He had acted as a communist propagandist,
fabricating the germ warfare story, and had assisted in extracting
confessions from the US airmen who had allegedly participated in
the germ warfare raids. Burchett had also attempted to sway UN
prisoners of war to the communist cause and was a KGB operative.
He was ‘in the deepest sense of the word a traitor.”'”

Manne followed ASIO’s line without adequately evaluating
evidence to the contrary. He was involved in a war of words, in which
facts and intellectual rigour were contested. Manne obviously
considered he was caught in a propaganda war conducted according
to the left’s rules. The left, he argued, advocated revolution, supported
social engineers and falsified history. Against such unscrupulous

6 From Traveller to Traitor



opponents, the word war had to be fought on the left’s terms, so
Manne, the critic of left-wing historical caricaturists, pieced together
a simple and believable caricature of his own from Burchett’s ASIO
file. For his efforts, he was awarded by Quadrant the 1985 George
Watson Essay Prize. According to Knopfelmacher, Manne’s piece
dispelled any ‘lingering doubt’ about Burchett’s reputation.!®

Quadrant followed it with Edwin Morrisby’s ‘Wilfred Burchett of
the KGB?: A Memoir.’ Morrisby was a former freelance filmmaker who
had accompanied Burchett to Hanoi in the late 1960s. He claimed to
have penned the article not as a Cold War propagandist, but as a
‘friend” who ‘knew [Burchett] as well as any’ It was a disingenuous
claim, especially given the seriousness of Morrisby’s allegations and
the fact he was rarely mentioned in Burchett’s correspondence.
Morrisby’s former Bulgarian girlfriend had apparently told him that
Burchett was a KGB agent, and his Bulgarian-born wife, Vessa, a
member of the Bulgarian secret police. Though Morrisby admitted
that he had ‘no concrete evidence’ to support these, or his other claim
that Burchett had received a large sum of money from the North
Vietnamese, Quadrant considered them of significant importance to
publish.” They were purely idle speculations, peddled as part of the
journal’s campaign to discredit Burchett. When Vessa Burchett
publicly challenged the veracity of Morrisby’s story, he suggested that
‘she was not party to all aspects of [her husband’s] character.’
Astonishingly, Morrisby, who had met Burchett infrequently, claimed
to know more about the journalist than his wife. Unlike Manne,
Morrisby contended Burchett ‘was not an agent of the KGB in the
accepted sense ... but rather what the Soviets call[ed] an ... agent of
influence.?® It marked a subtle but important shift.

The editor of the Reader’s Digest, John Barron, had bandied
about the term in his 1974 work, KGB: The Work of Soviet Secret Agents.
Barron, who considered Krotkov one of the Soviet’s most important
defectors, suggested that the KGB used their ‘own disguised voices’ in
all circles of Western life ‘to alter opinion in the interests of the Soviet
Union.”! At the time of Burchett’s death, the concept had been given
undue credibility. The former secretary of the Australian Labor Party,
David Coombe, had allegedly been cultivated by a Soviet trade official,
Valery Ivanov. At the subsequent Hope Royal Commission into ASIO,
its Director-General, Harvey Barnett, alleged that Coombe was in

Introduction 7



danger of becoming a Soviet agent of influence. In his 1984 report, Justice
Hope reinforced that it was ASIO’s responsibility to investigate cases of
foreign governments attempting ‘to cultivate a person in order that he
act as an agent of influence for it.” Hope conceded that the subject under
suspicion might have acted unwittingly or unknowingly, but this was
secondary to the purpose of snaring the infiltrator.?? The tag was indeed
so broad-ranging that it could be used to cover anyone purporting an
opinion favourable to the Soviet Union. For the likes of Morrisby, the tag
could be conveniently used to smear enemies.

Melbourne’s foremost Catholic propagandist, B. A. Santamaria,
had been a longstanding critic of Burchett, and lent his support to
Morrisby’s claims. Santamaria edited the right-wing magazine, News
Weekly, and had long considered Burchett a traitor.?® In early 1986, he
suggested in Quadrant that Morrisby had no ideological interest in
Burchett, but was strictly a film producer and businessman, which
rendered his story more believable. Of course, Santamaria’s was a
spurious argument, which did not deal with the substance of
Morrisby’s story. Santamaria also failed to state that Morrisby, at the
time of his article, was an unemployed film producer who advertised
in Quadrant for work. Quadrant was obviously impressed by his
talents, as soon afterwards Morrisby’s travel articles became a feature
of the journal.*

The left responded, led again by Gavan McCormack, with
support from the academic and writer, Alex Carey. In an article that
exposed the support Burchett received from Australian diplomats
Keith Waller and Malcolm Morris for the return of his passport during
the 1960s, Carey briefly touched on the vacuous nature of the
Government’s case against the journalist.?> McCormack’s response,
however, had been prompted by the personal nature of Manne’s
attack. Justifiably, McCormack suggested that ‘the resort to character
assassination ... pointed to the weakness of the right’s case.’
‘[V]irulence, he argued, ‘[had been] substituted for argument.’
McCormack rightly contended that Manne had ignored passages in
Krotkov’s 1974 deposition in support of Kane, which contradicted
claims of Burchett’s association with the KGB. He also reminded
Manne that though Burchett had purportedly lost his case against
Kane, the jury had still found the Focus article defamatory.?® It was a
point that the Quadrant school was loath to concede.

8 From Traveller to Traitor



In 1986, the left countered with the most convincing argument
to date. The Cambodian scholar, Ben Kiernan, assembled a collection
of essays on Burchett’s life and career. Entitled Burchett: Reporting the
Other Side of the World, the collection included a moving memoir
from John Pilger; Phillip Knightley’s often-critical evaluation of
Burchett’s Second World War reportage; Kelvin Rowley’s summation
of Burchett’s blind-spot for Stalinism; David Marr’s praise of the
journalist’s work in Vietnam; and Beverly Smith’s incorporation of
Burchett’s life into the Australian radical tradition. But it was again
Gavan McCormack and Alex Carey whose contributions chipped
away the traitorous facade by reiterating their positions on Burchett’s
work, and the Government’s victimisation of him for not supporting
its foreign policy line.

But they wrote in opposition to an already well-established
narrative, fuelled by years of Burchett-baiting in the Australian press,
and so were unable to dictate the terms of the debate. Furthermore,
they were lone voices. As McCormack lamented, ‘the Australian left
showed only desultory interest in Burchett ... and mainstream
Australian historians, political scientists and sociologists none at
all.?” While Manne pieced together a cogent but selective narrative of
the journalist’s life, the left concentrated on undermining Manne’s
work, rather than mounting a Burchett of their own. As a result,
Manne’s Burchett, created and legitimated from ASIO’s records,
became the dominant Burchett. It was not merely a victory of right
over left, but of journalistic style over academic substance, and Cold
War caricature over the facts. As Manne later noted, the Cold War was
a ‘bitter struggle during which the prosecution of truth and complexity
were frequently and on both sides ... sacrificed.””® His Burchett was
tailored to suit the requirements of that ‘struggle’.

This biography seeks to remove such ideological blinkers that
have clouded understanding of Burchett’s life and work. It is not the
first Burchett biography. In 1988, the Melbourne journalist Roland
Perry published The Exile. Though Perry’s work claimed to be
objective, it was little more than a rehash of the Quadrant school’s
well-worn traitorous line, though in a pot-boiler style and without the
formality of academic substantiation. Despite the contentious nature
of Burchett’s career, there has not been an intellectually rigorous
assessment of his life and the manner in which successive Liberal

Introduction 9



governments sought to tarnish his reputation and deny him entry
to Australia because he—as a journalist—reported the other side of
the story.

As this biography suggests, Burchett was one of the twentieth
century’s great travellers and journalists, who crossed geographical
and ideological frontiers. Hence, in contrast to the Quadrant line, it
contends that Burchett was a traveller and not a traitor. As shown in
‘Beginnings’, his wanderlust began in the Depression when he jumped
‘rattlers’ to the sugar cane fields of northern New South Wales in
search of work. By the late 1930s he was in Europe, where he wit-
nessed the menace of German fascism and its persecution of the Jews,
and began dabbling in travel writing. But it was the Burma Road that
changed Burchett’s life. He began his journey up the Road in 1941 as a
travel writer, and ended it as a war correspondent for the London
Daily Express in the world’s most bombed city of the time, Chungking.
The Road led him to the fall of Burma and his ‘real’ China peopled by
the peasantry. Off the Road, he trudged with the American photogra-
pher George Rodger over the mountains of Northern Burma into
India in April 1942, as the Japanese pushed northwards from Rangoon.
As ‘The Road’ explains, Burchett wrote with heroic flourish of this trek
and his other exploits in Bombs Over Burma. But his tone masked
deep-seated fears and insecurities. As ‘The Road’ reveals, Burchett
was haunted by the spectre of cowardice, following his wounding on
Burma’s Arakan front in late 1943. The Burchett of Bombs was written
to placate his demons. It was a defining work, a declaration that he
would no longer cower under fire.

In 1944 and 1945, he accompanied the American fleet on its
island-hopping rout of the Japanese in the Pacific. It was a journey
that would take Burchett across racial and ideological divides. Initially,
he had marvelled at the destructive might of American technology,
and dismissed the Japanese as racially inferior and semi-savage war-
mongers. But on arriving in Japan, he began to see them as victims.
His journey to Hiroshima after the dropping of the atomic bomb
removed his racist blinkers and, to the annoyance of the US military,
hereported the victims’ story of the bombing. As ‘Falling Out’ explains,
Burchett questioned the bombing’s morality, and began to suspect
that the post-war era would not herald a new enlightened order based
on peaceful co-existence between nations, but one ruled by American

10 From Traveller to Traitor



military might. His suspicions were confirmed in post-war Germany,
and later in Eastern Europe, where his reports increasingly adopted a
pro-Soviet stance. Hence, he left the Express and became a crusading
journalist for the left.

In 1952 Burchett and the British Daily Worker's Alan Winnington
journeyed to the Korean city of Kaesong to cover the peace talks
aimed at ending the Korean War. ‘The Word as a Weapon’ details
Burchett and Winnington’s accounts of the peace talks, and explores
their accusations of American prison camp atrocities on Koje Island
and bacteriological warfare raids over North Korea and China.
Drawing on British Foreign Office documents, this chapter challenges
the widely held view that Burchett and Winnington were communist
‘hacks’, by revealing that the British Government privately shared
many of their reservations about the Americans’ handling of the
peace negotiations and their administration of the Koje Island prison
camp. In drawing on the papers of the Cambridge University scien-
tist, Joseph Needham, who investigated the germ warfare allegations,
‘The Word as a Weapon’ also reveals that there are solid grounds for
suspecting that the USAF conducted the alleged raids. Hence, Burchett
was merely reporting the truth as he saw it, and so was not a commu-
nist propagandist, as touted by the Quadrant school.

This book also reveals that Burchett’s subsequent passport
problems stemmed from the germ warfare allegations. In drawing
extensively on ASIO and Department of Immigration files, the book
uncovers new evidence showing that the Menzies Government lacked
the evidence and legal clout to prosecute Burchett for treason, and so
embarked on a campaign to discredit him and his work. Furthermore,
as ‘The Traitor’ discloses, the Government was determined to use
all means—legal and quasi-legal—to deny Burchett an Australian
passport and his children their legitimate rights to Australian citizen-
ship, and to use the threat of prosecution as a means of keeping him
from Australia. Thus, the Menzies Government fostered the myth of
‘Burchett the traitor’. As ‘Reclaiming the Birthright’ reveals, this myth
was reinforced by the Holt, Gorton and McMahon governments,
despite politicians and bureaucrats knowing it was legally indefen-
sible.

The Vietnam War marked the turning point in Burchett’s career.
With his journeys into the areas of South Vietham controlled by the

Introduction 11



National Liberation Front (NLF), and his visits to Hanoi, Burchett
crossed the ideological frontier. As the war escalated, he became a
journalist of influence, courted by the Americans who were con-
cerned about the welfare of their prisoners of war, and keen to estab-
lish an informal dialogue with Hanoi. Drawing on British Foreign
Office documents, this book reveals details of Burchett’s representa-
tions to the NLF on behalf of the US Ambassador-at-Large, Averell
Harriman, and the US Secretary of State, Dean Rusk, for the release of
American prisoners. It also tells of Burchett’s ad hoc advice to
American negotiators during the early stages of the Paris Peace Talks.
As ‘A Journalist of Influence’ reveals, the British and American govern-
ments expressed their gratitude by allowing Burchett to visit both
countries at a time when he was barred from Australia.

‘The Trial’ traces Burchett’s ill-fated attempt to sue Jack Kane for
defamation. Drawing on private correspondence and the court tran-
script, it shows that Burchett was ill-prepared for court, that several of
Kane’s witnesses clearly had altered their original stories, and that
Justice Robert Taylor’s summing-up to the jury unfairly reinforced the
traitorous stereotype. With the loss of his 1976 appeal, Burchett was
financially exiled from Australia. As shown in ‘Ruptures’, his final years
were spent watching his so-called Asian revolutionary brothers—the
Vietnamese, Cambodians and Chinese—warring amongst them-
selves, whilst attempting to defend his journalism against the claim
that it was communist propaganda and the work of a traitor.

Though the Kiernan collection of essays provided invaluable
insights into Burchett’s work, and the Menzies Government'’s victimi-
sation of him, it is now dated. As is evident in this biography, substan-
tial evidence now exists in Australian, British and US archives to
further bolster McCormack and Carey’s earlier claims of government
victimization. But this biography also shows that Burchett was an
extraordinary Australian, whose story deserves to be told alongside
the government-orchestrated myth of the traitor. Together, they tell of
an extraordinary life, and one of the largely untold scandals in this
country’s history.

12 From Traveller to Traitor



Notes

! Australian Embassy, Tokyo, to Department of External Affairs, Canberra,
16 July 1954, NAA6119/XR1, item 15, folio 21, NAA.

2 Confidential US Army Report, ‘Communist Intelligence and Propaganda
Activities of Wilfred Burchett and Alan Winnington, ibid, folios 27-31,
NAA.

3 Cablegram, 16 July 1954, Australian Embassy op cit.

4 See the comments of the Director-General of Security on the Tokyo

cablegram, 16 July 1954; and Department of External Affairs, Canberra, to

the Australian Embassy, Tokyo, 27 July 1954, ibid, folio 20.

The Australian, 29 September 1983.

Melbourne Herald, 28 September 1983.

Melbourne Sun, 29 September 1983.

Phillip Greville, ‘The Australian Prisoners of War’, in O’Neill’s Australia in

the Korean War, Australian War Memorial, Canberra, 1983, p. 565.

9 Gavan McCormack, ‘The Australian Dreyfus? Re-examination of the
Case Against Journalist Wilfred Burchett, Australian Society, vol 3, no 8,

1 August 1984.

10 Denis Warner, ‘Who is Wilfred Burchett, Quadrant, August-September
1967; and Jack Kane, ‘Burchett on Trial?, Quadrant, October 1981.

' Frank Knopfelmacher, ‘My Political Education, in Quadrant 25 Years,

p. 132.

12 Knopfelmacher, ‘As I Please: Traitor Burchett, Quadrant, November 1983.

13 Manne, The Culture of Forgetting, pp. 106-107 and ‘The Shadow of 1917’ in
The Shadow of 1917: Cold War Conflict in Australia, p. 16.

14 Manne, ‘He Chose Stalin: The Case of Wilfred Burchett), ibid, p. 32.

15 Manne, ‘Pol Pot and the Intellectuals’, ibid, pp. 180-181.

16 See Manne’s obituary to Spry in Melbourne’s The Age, 1 June 1994.

17 Manne, ‘He Chose Stalin’, op cit, p. 92.

18 Knopfelmacher, ‘As I Please: Wilfred Burchett’s Treason — Drifting into a
Moral Morass’, Quadrant, September 1985, pp. 32-33. Robert Manne, ‘The
Shadow of 1917’ in The Shadow of 1917: Cold War Conflict in Australia,

p. 13.

19 Edwin Morrisby, ‘Wilfred Burchett of the KGB?: A Memoir’, Quadrant,
October 1985, pp. 28, 32.

20 Morrisby, ‘My Reply to Mme Burchett — An Open Letter’, Quadrant,
July-August 1986, p. 37.

2L Barron, KGB: The Work of Soviet Agents, p. 26.

22 Report of the Australian Security Intelligence Organisation, November 1984,
pp. 31, 35.

% See B. A. Santamaria, ‘Burchett: What Does Treason Mean?’, News Weekly,
5 October 1983.

24 Santamaria, ‘The Burchett Case: Giving Aid and Comfort to the Enemy’,
Quadrant, January-February 1986. Morrisby’s advertisement for work
appeared in the April 1986 issue.

% Alex Carey, ‘Burchett’s Diplomatic Defenders’, Australian Society,
September 1985, p. 85.

©® N o

Introduction 13



26

27
28

14

McCormack, ‘The New Right and Human Rights: Cultural Freedom and the
Burchett Affair’, Meanjin, Vol 45, No 3, September 1986, pp. 389-396.

ibid, p. 390.

Manne, ‘The Shadow of 1917’ op cit, p. 13.

From Traveller to Traitor



