
Murdoch’s Flagship





Murdoch’s Flagship

The First Twenty-five Years of the 
Australian Newspaper

Denis Cryle 
with assistance from Christina Hunt



MELBOURNE UNIVERSITY PRESS
An imprint of Melbourne University Publishing Limited
187 Grattan Street, Carlton, Victoria 3053, Australia
mup-info@unimelb.edu.au
www.mup.com.au

First published 2008
Text © Denis Cryle, 2008
Design and typography © Melbourne University Publishing Ltd, 2008

This book is copyright. Apart from any use permitted under the 
Copyright Act 1968 and subsequent amendments, no part may be 
reproduced, stored in a retrieval system or transmitted by any means or 
process whatsoever without the prior written permission of the publishers.

Every attempt has been made to locate the copyright holders for material 
quoted in this book. Any person or organisation that may have been 
overlooked or misattributed may contact the publisher.

Designed by Phil Campbell
Typeset by J&M Typesetting
Printed in Australia by Griffin Digital, SA

National Library of Australia Cataloguing-in-Publication entry

Cryle, Denis, 1949–

Murdoch’s flagship: twenty-five years of the Australian newspaper/
Denis Cryle.

9780522856743 (pbk)
9780522856750 (pdf)

Includes index.

Murdoch, Rupert, 1931–
Australian (Canberra, A.C.T.)—History.
Australian newspapers—Australia—History.
Newspaper publishing—Australia.
Australia—Politics and government—20th century.
Australia—Social life and customs—20th century.

079.94



Contents

Acknowledgements vii

Preface ix

1 A Wild Ride: Maxwell Newton, Rupert Murdoch and the 1
 early Australian

2 Plaudits and Patrons: National culture, identity and 68
the arts

3 Labor’s Bane: Politics, journalism and workplace change  121
 on the Australian

4 Liberal to Neo-conservative: The Australian’s changing  173
 coverage of world affairs

5 Turning a Profit: The Australian and the culture of  235
 News Limited

6 Kingmaker: The Joh for Canberra campaign 303

Index 348





vii

Acknowledgements

To the following people and institutions associated with this project, 
my sincere thanks: 

Christina Hunt for her enthusiastic research assistance, backed 
up by Central Queensland University’s library research staff. Leonie 
Healey and, particularly, Tricia Harney, for typing the manuscript and 
meeting the tight deadlines involved. My partner Aileen and family 
who provided support and encouragement over a protracted period. 
Academic colleagues, past and present, for their interest and support. 
The late Frank Shaw and the library staff at News Limited for making 
documentation available to me during regular visits to Sydney. The 
numerous employees of News Limited, past and present, Australia-
wide, whose correspondence and conversations provided invaluable 
insights into the distinctive development of the Australian. Special 
thanks to those among this group who made typescript and pub-
lished material available to me for the project. The many libraries and 
research institutions, not least the National Library of Australia, 
which assisted with the location and release of important documen-
tation. Sybil Nolan and Melbourne University Publishing for their 
able assistance and professionalism. 

The author and publisher also thank the following for permis-
sion to include copyright material: 

Australian Studies in Journalism for extracts from the author’s 
‘Press and Protest: The Springbok Tour of 1971’ (nos 10–11, 2001–02, 
pp. 206–22) and from “‘Against the Tide’: a comparative case study of 
Adrian Deamer, editor” (no. 14, 2005, pp. 176–91).

Media History (vol.11, no. 3, 2005, pp. 225–38) for extracts from 
‘A second-rate Sunday Times? Murdoch’s Sunday Australian (1971–72)’.

Journal of Australian Studies (no. 78, 2003, pp. 139–46) for extracts 
by the author from ‘Addressing the Nation: In Search of Adrian 
Deamer’. 

Media International Australia (no. 123, May 2007, pp. 49–60) for 
‘A Wild Idea: Rupert Murdoch, Maxwell Newton and the foundation 
of the Australian newspaper’.





ix

Preface

This overdue project maps the uneven and uncharted formation of 
the Australian newspaper over three decades as an innovative national 
broadsheet in an industry traditionally dominated by state-based 
publications. While the Fairfax and Packer media groups have received 
detailed historical coverage,1 Murdoch’s News Limited and the 
Australian have not been given the same systematic attention. This is 
not to say that the Australian has not been consulted by historians, 
political scientists and media scholars on a range of issues. Both 
Gavin Souter2 and Bridget Griffen-Foley,3 for example, have high-
lighted critical moments in the paper’s history, while dramatic 
changes in national thinking after the government of Sir Robert 
Menzies have assured the Australian a place in recent accounts of the 
Vietnam War4 and the Dismissal.5 Among the general accounts of the 
1960s and 70s, that by Donald Horne,6 in particular, devotes some 
space to the media and to more sophisticated patterns of consump-
tion related to the new social awareness, without providing detailed 
analysis of particular media outlets such as the Australian. More 
specifically, studies of the press7 involving the Australian tend to be 
comparative and operate on the assumption that Murdoch’s national 
daily differed little from its state-based competitors. Such an assump-
tion obviates the need for more specific academic analysis of its 
history and performance and explains the need for the current study. 

There remains a strong case for regarding the establishment of 
the Australian in 1964 as more than a stroke of opportunism on the 
part of its ambitious proprietor. Neither tabloid nor ‘taken over’ (like 
so many of the titles Murdoch acquired), it can be viewed as an 
exception, in both a personal and a market sense. Ken Inglis,8 in 
a prescient analysis borne out by Murdoch’s early directives to 
Australian staff, indicates the extent to which the decision to go 
national would affect the aspiring paper’s reportage, ranging across 
politics, finance, the arts and sport. To invoke Benedict Anderson,9 
the Australian and its outlook offered both its readers and journalists 
a fundamental change in the way the print community constituted 
the nation. Chapter 1 demonstrates that its journalism, however 
uneven, helped to redefine the nation in social and cultural as well as 



x

more conventional political terms, accelerating a transfer in respon-
sibility from state-based policies and administrations towards greater 
federal involvement. No less important was the paper’s increased 
attention to international affairs, documented in Chapter 4, at a time 
when the White Australia policy and British legacy were still para-
mount. During the eventful 1960s and 70s, the advent of national 
commentary, pioneered by George Munster and Tom Fitzgerald’s 
Nation,10 offered journalism new and more critical possibilities. In 
attempting an overdue academic analysis, this study eschews a 
chronological narrative in favour of thematically organised chapters, 
in part because of the sheer density of issues and developments.11 

The 25-year time frame adopted for the study is important for 
several reasons, not least because of the paper’s protracted struggle 
for economic viability. That the Australian ran at a loss for several 
decades is not widely known and justifies a longer time frame than 
the paper’s remarkable volte-face during the 1975 political crisis. By 
1989, the end of the period covered by this book, there was ample 
evidence that the Australian’s long march to viability rated as one of 
the group’s significant achievements—celebrated at the time of its 
twentieth-fifth anniversary as News Limited’s Australian flagship. As 
for the vastly different period from 1989 to the present, any worth-
while coverage could only be achieved by the publication of another 
book.

In retrospect, the newspaper’s foundational narrative and the 
initial decision to locate the paper in Canberra were reinterpreted 
within the News group as a triumph of will on the part of its underdog 
proprietor rather than a misguided business decision by the ‘boy 
publisher’. This ongoing task of self-definition and self-justification, 
aided by a series of editors and influential columnists, was more 
marked in the uncertain world of the Australian than among its 
established competitors. In the process, the paper engaged in active 
revisionism for commemorative and political purposes, reviewing 
and reinterpreting earlier events like Vietnam and the Dismissal. Such 
critical reflections, which confirm a steady shift from nationalism to 
internationalism by the late 1980s, anticipate, in most respects, the 
crusading Australian of the present day, for which freedom of the 
press is equated with opposition to government and individual polit-
ical leaders rather than to large corporate interests.

Preface



Preface xi

The extensive literature devoted to the politics of the period and 
the 1975 constitutional crisis12 confirms Murdoch’s interventionism 
in both the affairs of the Australian and matters of state, and it goes 
some way to explaining the paper’s dramatic reinvention from the 
outspoken liberal paper it became under Adrian Deamer to the cru-
sading right-wing paper edited under Leslie Hollings. Yet the rapidity 
and extent of this transformation, attributed to Murdoch’s own disil-
lusionment with ‘bleeding heart’ liberal causes, require closer 
examination beyond the events of 1975. The issue of Murdoch’s pro-
prietorial influence is not in doubt, but the extent and nature of that 
influence during the transitional decade of the 1970s and throughout 
the 1980s, at the time of News Limited’s unprecedented overseas 
expansion, should not be automatically assumed. The 1987 election, 
analysed in Chapter 6, complements the analysis of the 1975 drama 
and confirms the rise of radical right-wing ideologues and the influ-
ence of conservative think tanks on the paper while maintaining a 
liberal counter-voice in Paul Kelly and the Canberra bureau. 

In documenting the making and remaking of the Australian over 
these three eventful decades, the book sets out to provide much more 
than a biographical study of one man’s changing views and extensive 
business acquisitions. Instead, it adopts an organisational framework 
in which personalities and power play a dynamic and at times desta-
bilising role. The Australian’s content and its at times erratic 
development are perceived as the complex outcomes of managerial, 
editorial and production decisions, involving Murdoch, his execu-
tives, editors, journalists and printing staff; a variety of these players 
feature at any one time. The relationship between Murdoch and 
Newton is a case in point. Even in the long period of Hollings’s edito-
rial control, animated discussion and debate continued over editorial 
policy. If Murdoch himself fostered ‘creative tension’ within the 
organisation, through rival appointments within and across the 
group, tensions were also generated ‘from below’, as the national 
strikes of 1975–76 and 1979–82, discussed in Chapter 3, confirm. To 
understand these complex forces, one has to look beyond their pro-
prietor to the experiences of the journalists, editors and executives, at 
times united in the desire to get the paper out, at other times deeply 
divided over editorial policy as well as workplace change. To this end, 
the present project not only synthesises a vast amount of secondary 



xii

material but has also drawn on extensive interviews with former and 
present staff in conjunction with a detailed reading of the Australian’s 
voluminous newspaper files.

Murdoch’s verbal instructions to his executives and editors acted 
as a set of unwritten directives, to be filtered by editors and execu-
tives on location, leaving the historian little in the way of written 
evidence. Yet despite the absence of substantial archives, there 
remains a powerful oral culture to be tapped for research purposes in 
order to articulate the voices that helped make the Australian—
namely, the journalists, editors and readers who created and 
sustained it over a prolonged period. Similarly, the published remi-
niscences of senior Australian writers like Mungo MacCallum13 and 
Hugh Lunn14 act at certain points as a necessary corrective to 
uncritical narratives within the organisation. This is especially crucial 
in periods of industrial or editorial tension, where the paper is likely 
to promote a version of events at variance with the experience of 
some of the main actors. Such tensions were not simply industrial 
but structural in so far as the journalists working away from its main 
operations in Sydney struggled to have their stories included or their 
voices heard. In this respect, the Australian enterprise continued to 
operate as a network in the modern sense, albeit a centralised one in 
which coverage was perceived by staff interstate as slanted in favour 
of its Sydney or Canberra offices. But in 1964, such an idea seemed 
‘wild’ indeed.

Notes
1 Gavin Souter, Company of Heralds, Melbourne University Press, 

Melbourne, 1981, and Herald and Angels: The House of Fairfax 1841–
1992, Penguin, Ringwood, 1992; Griffi n-Foley, Bridget, Sir Frank Packer: 
The Young Master, Harper Business, Sydney, 2000; and The House of 
Packer: The Making of Media Empire, Allen & Unwin, Sydney, 1999.

2 Souter, Company of Heralds, 1981.
3 Bridget Griffen-Foley, Party Games: Australian Politicians and the Media 

from War to Dismissal, Text Publishing, Melbourne, 2003.
4 Trish Payne, The Australian Press and the Vietnam War. An analysis of 

policy and controversy 1962–1969, PhD thesis, University of Sydney, 
October 1995.

5 Griffi n-Foley, Party Games.
6 Donald Horne, Time of Hope: Australia 1966–72, Angus & Robertson, 

Sydney, 1980.

Preface



Preface xiii

7 Patricia Edgar, The Politics of the Press, Sun Books, Melbourne, 1977; JS 
Western and Colin A Hughes, The Mass Media in Australia, University of 
Queensland Press, St Lucia, 1983; Payne, The Australian Press and the 
Vietnam War.

8 Ken Inglis, ‘The Daily Papers’, in Peter Coleman (ed.), Australian 
Civilisation: A Symposium, Cheshire, Melbourne, 1967.

9 Anderson, Benedict. Imagined Communities: reflections in the origin & 
spread of nationalism, Verso, London, 1991.

10 Ken Inglis, Nation: The Life of an Independent Journal of Opinion 
1958–1972, Melbourne University Press, Melbourne, 1989.

11 Horne, Time of Hope; Crowley, FK, Tough Times, Heinemann, Richmond, 
1986.

12 Clem Lloyd, ‘The Media and the Elections’, in Howard R Penniman (ed.), 
Australia at the Polls: The national election of 1975, American Study for 
Public Policy Research, Washington, 1977, ch. 7; Griffen-Foley, Party 
Games.

13 Mungo MacCallum, Mungo: the Man who laughs, Duffy and Snellgrove, 
Sydney, 2001.

14 Hugh Lunn, Working for Rupert, Hodder, Sydney, 2001.




